Meditatie Januari 2022

Meditatie Januari 2022

Dag oude, dag nieuwe.

Jaren geleden werd er rond nieuwjaar de revue “dag oude, dag nieuwe” opgevoerd in de Lawei te Drachten door Drachtsters, voor Drachtsters waarbij teruggeblikt werd op het voorbije jaar. En op het moment dat ik dit schrijf lopen we tegen het einde van het oude jaar aan. Wat bracht het oude en wat brengt het nieuwe? Het oude weten we, het nieuwe is onvoorspelbaar, al hebben we wel een idee hoe bepaalde zaken zullen gaan worden. Een ding is zeker: Het oude jaar was een bijzonder jaar. Een jaar waarvan we aan het begin dachten dat 2021 anders zou worden dan 2020. Maar met één ding hebben we allemaal te maken gehad, en dat is de pandemie: Covid 19. En in dit hectische jaar hebben we onszelf de volgende vragen kunnen stellen:

1 Wat heeft het afgelopen jaar met jou gedaan? Wat het met u, met jou heeft gedaan, kan ik natuurlijk niet bepalen. Zelf ben ik anders tegen dingen aan gaan kijken. De pande- mie anders gaan bekijken. Ik kan er niet aan ontkomen dan dit alles te zien in het Bijbelse licht van het einde der dagen waarin ziektes zoals epidemieën en andere verschrikkingen een deel hebben.

2 Wat is er allemaal anders geworden? Je ziet dat de maat- schappij veranderd is. Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Relaties zijn verstoord tussen wel en/of niet gevaccineerd. Geweld en agressief demonstreren heeft een plek gevonden in Nederland. Vrijheid is je afge-

nomen. verminderde toleranties leiden tot vernielingen op onschuldige zaken.
3 Wat is je afgepakt dit jaar? Zoals ik al zei: men voelt dat je de vrijheid is afgenomen. Men moet zich onderwerpen aan de overheid door de QR-code. Alleen als de test groen uitslaat mag je door. Sommige hebben hun geliefden moe- ten afstaan aan het corona virus, andereen hun gezondheid of een deel daarvan.

4 Wat heeft het afgelopen jaar je voor goeds gebracht en wat wil je het komende jaar ervan maken? Ook deze vraag vraagt om een persoonlijk antwoord, die alleen u kunt ge- ven.

Ik vraag met u even stil te staan bij Psalm 23:1. Dit vers raakt mij. `De Heer is mijn Herder, het ontbreekt mij aan niets`. Want als er iets kenmerkend was voor 2020/2021, was het wel dat het ons juist wél aan van alles ontbrak. Het ontbrak ons aan bewegingsruimte, aan sociale contacten, aan live kerkdiensten, aan collega`s op het werk.

Maar is deze pandemie ook niet iets dat we moeten bekijken in het licht van de Bijbel? Is dat niet iets wat we onder ogen moeten zien? Op de gesprekskring “Lytse Pier” hebben we het hier over: Welke tekenen noemt de bijbel wanneer we moeten letten op de naderende eindtijd? “Epidemieën”, zegt de bijbel, “is één van die tekenen”. In de preek van ou- dejaarsavond heb ik het er over gehad. Is deze pandemie dan een straf van God? Dat wil ik niet zeggen, maar ik geloof wel dat we het Gods woord serieus moten nemen… Zonder Psalm 23:1 dit vers ontbreekt het ons aan alles anno 2021.

Laten we dan ook zeggen dat het ons ontbreekt aan kennis, aan inzicht, aan wijsheid als het gaat om Gods weg met deze wereld en met onze medemens. Misschien wel als kerk. Hoe gaan we met de huidige situatie om en op welke manier be- naderen we elkaar? Maar het ontbreekt ons aan niets als we ons focussen op Gods Koninkrijk. De herder van Psalm 23 is onze Koning. Nooit ontbreekt het ons aan zijn genade, aan zijn liefde, aan zijn barmhartigheid. Psalm 23 weet ook alles van de donkere dalen waar de top zo ver weg lijkt te zijn. Dat 2021 in veel opzichten ook een donker dal was, zal duidelijk zijn. Maar met de focus op Zijn Koninkrijk opent zich een to- taal nieuw perspectief. Zoek liever eerst het koninkrijk en het zal je aan niets ontbreken. Of met de woorden van Dietrich Bonhoeffer: “Christen zijn vandaag is: bidden, het goede doen en wachten op Gods tijd, want in Christus heb ik alles wat ik nodig heb, hoe mijn situatie ook is”. Laten we daarom ook in deze angstige tijd niet alleen maar achterom kijken, maar vooral ook vooruit naar wat wij in, door en vooral met God mogen bereiken door onze lamp brandende te houden, bereid te zijn en met vertrouwen naar de toekomst,

Ik wens u allen een gezegend en gezond 2022 toe. In Christus verbonden, Gotse

Plaats hier uw reactie

Print your tickets