Meditatie Maart

Meditatie: De vrucht van de Geest, goedheid.

Goedheid als vrucht van de Geest, daar zou je niet al te moeilijk een stukje over moeten kunnen schrijven. Immers iedereen weet wel wat goedheid is.
Een heid zonder t heeft alle eigenschappen van het woord ervoor en wat goed is weet iedereen. Goed is voldoende, is oké. Maar is dat zo. Een joodse messias belijdende joodse bijbelleeraar vertelde dat als je naar de betekenis van woord zocht in de bijbel, je moest kijken waar dat woord voor het eerst gebruikt werd. En daar goed de context om heen moest bekijken. In Genesis 1 komt het woord al meerdere malen voor.

In Genesis 1:3 en 4 En God zei: “Laat er licht zijn”. En er was licht. En God zag dat het licht goed was, en Hij scheidde het licht van de duisternis.
O, hier is al veel over te vertellen. Ik houd het maar bij 3 punten : wat; wie en hoe.

Wat: Het licht was dus goed. Het deed waarvoor God het geschapen had. En toen God de scheiding licht en duisternis maakte kwam het het helemaal in zijn bestemming. Goed is dus datgene wat beantwoordt aan zijn doel.

Bv. een goed horloge geeft precies de tijd aan, en een goede auto stopt er niet ineens mee, maar brengt je van a naar b. En zelfs zonder de fancy gadgets is de auto goed en beantwoordt het aan zijn doel.

Dus als wij goed zijn, dan beantwoorden wij aan ons doel. O, nu zijn we wel heel diep bezig. De maatschappij neemt vaak genoegen met minder. Goed is wel Oké . En als je Oké bent, dan hoef je niet te veranderen of heb je geen hulp nodig. Je kan doorgaan zoals je bent. Je bent wel tevreden over jezelf.

Wie: In Genesis 1 waar staat: ‘God zag dat het licht goed was’. God zag… Hij was het dus die bepaalde of het licht goed was. God bepaalt dus of iets goed is of niet goed is. En dat is iets waar wij vaak wel wat moeite mee hebben. Wij hebben immers ook ons verstand gekregen om te gebruiken. Gelukkig wel. Maar echt het bepalen wat goed of fout is, dat is aan de Schepper, en niet aan het schepsel. Want om dat te bepalen, een oordeel over te hebben moet je er boven staan, het hele overzicht hebben.

Het boek Richteren eindigt met de opmerking:Ieder keerde terug naar zijn eigen grondgebied, elk naar zijn eigen stam en zijn eigen familie. In die tijd was er geen koning in Israël; ieder deed wat goed was in zijn eigen ogen.

Er staat niet dat ze slecht waren, of kwaadaardig. Alleen dat ze zelf bepaalden wat goed en kwaad was. Een paar regels verder blijkt dat er een grote hongersnood in het land is….

Ook nu zien we dat mensen zich weer terugtrekken in hun eigen googlebubbel en zelf opzoeken wat goed is, en wat niet. En daar hebben wij dan weer zo onze eigen gedachten over. En dit los van God. En iedere keer dat God niet meer mag regeren in ons hart en onze gedachten, verwijderen wij ons zelf van het doel dat God met ons heeft. En dit levert steeds meer een wereld op waarin wij zelf problemen moeten oplossen waar wij geen antwoord voor hebben.

Zo blijkt elke keer dat wij niet beantwoorden aan het doel waarvoor God ons gemaakt heeft. En dat doel is in relatie staan met God; met onze naaste en met de aarde die we mogen beheren. Na de mislukte vruchtenmaaltijd lang geleden hebben we de goedheid die God in ons gelegd had verspeeld.

page8image51905552

Zijn Beeld naar waar wij gemaakt zijn is vervormd en lijkt niet meer op Hem. Want God is vol goedheid. Daar staat de Bijbel vol van. Onder meer in Psalm 107. Prijs de Heer want Hij is goed, Zijn Liefde duurt voor eeuwig.

Hoe bijzonder is dat. En toch als we naar de wereld kijken kan je beginnen te twijfelen aan Zijn goedheid. Als we rondkijken zien we verdriet, pijn, afwijzing, ziekte ellende en haat etc. Maar naast, of beter, boven dat alles mogen we vertrouwen op Zijn goedheid. Zijn goedheid, het resultaat van Zijn Liefde, werd voor ons vooral zichtbaar in Jezus. Zijn offer maakt dat wij niet meer doelloos zijn, dat de relatie met de Vader hersteld is. Maar dat is lang niet alles. Hij heeft ons ook Zijn Geest gegeven, en de vrucht van die Geest, het resultaat van Zijn Aanwezigheid in ons, werkt die goedheid van God in ons uit. Als wij het tenminste laten groeien. Zoals in Galaten 5:25 staat: Laat je dus leiden door Gods Geest.

Hoe: God zag dat het goed was. Goedheid moet dus zichtbaar zijn. Wij mogen Gods goedheid laten zien door ons heen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Omdat de Heilige Geest je daar toe leidt. Goedheid is eigenlijk Gods liefde in actie. Het is het goede voorhebben met anderen. De ander liefhebben door te dienen, te helpen, te ondersteunen. Recht te zoeken voor de ander, eigenlijk alles wat Jezus ook voor ons zou doen. Nou zo ver ben ik nog echt niet. Gelukkig maar dat goedheid een proces is waarin we mogen blijven oefenen. Oefenen om Zijn Liefde te laten zien. Omdat: Hij ons eerst heeft liefgehad.

Trea

Plaats hier uw reactie

Print your tickets