Meditatie November

Meditatie

De vreugde van de Heere is uw kracht.

De vreugde is het tweede deel van de vrucht van de Geest zoals het in Galaten 5 beschreven staat.
En ook daar had ik uit een ver verleden een schilderijtje. Vreugde, en dat in november, de maand dat alle blaadjes van de bomen vallen en de kou en de nattigheid de mensen naar binnen drijft in hun koude huizen, vooral met deze gasreke- ning. En het is niet alleen de gasrekening, maar ook de diesel, de boodschappen de berichten op tv, de oorlog, de politiek, het gebrek aan normen en waarden, het aanjagen van angst en de ziektes die op de loer liggen.

Je ligt daar eerder van wakker, dan van de vreugde.
En dan hebben we het niet eens over ons zelf, over dat we ons zelf zo vaak tegen vallen, dat we soms zo slap, liefdeloos en koud kunnen zijn.
Maar we kunnen, en hoeven toch niet altijd blij te zijn? Dat klopt, altijd blij zijn, wordt dan misschien wel blij doen. Dat we een vrolijk gezicht op zetten maar dat het van binnen huilt. En dat is niet de bedoeling.
Even naar de tekst:
En Nehemia, Ezra, de priester en schriftgeleerden, en de Le- vieten die het volk onderwezen, zeiden tegen heel het volk: Deze dag is heilig voor de HEERE uw God. Rouw dan niet en huil niet. Heel het volk huilde namelijk toen ze de woorden van de wet hoorden. Verder zei hij tegen hen: Ga, eet lekker- nijen en drink zoete dranken. En deel uit aan hen voor wie niets is klaargemaakt, want deze dag is heilig voor onze Hee- re. Wees niet bedroefd, want de vreugde van de HEERE, dat is uw kracht. – Nehemia 8:11

Het volk rouwde, ze hadden net 6 uur lang onderwijs gehad, (lag niet aan de lengte van het onderwijs (: ) waar in stond hoe geweldig God was. Zijn trouw, zijn heiligheid, Zijn gena- de. En zij beseften hun ontrouw, hun ongehoorzaamheid, liefdeloosheid, hun afdwalen etc.

En daarnaast hadden ze het rijke Babel verlaten en woonden in hun erfdeel, dat vijandig, ruig en onontgonnen was. Het was hun erfdeel, maar zeker geen luilekkerland.

Maar Ezra vertelde hen en ons dat ze moesten stoppen met rouwen, dat zij vervuld met vreugde moesten worden. Met de vreugde van de Heere, zoals er staat. Dus niet vreugde die uit onszelf komt. Maar is God dan vreugdevol? En waar over is de Heer dan verheugd. Het begint al bij de schepping, God is zo verheugd, dat Hij zelfs een speciale dag in het leven riep om te genieten van wat Hij gemaakt had. Rusten, genieten en vreugde hebben dus met elkaar te maken. Maar het gaat nog verder, in Sefanja 3:17 staat zelfs : “De Heer…zal vol blijd- schap zijn, verheugd over jou, in liefde zal hij zwijgen, in zijn vreugde zal hij over je jubelen’. Over jou, en over mij jubelt, en juicht de Heer. Hoe onvoorstelbaar is dat. Ondanks alles zingt de Heer over jou over mij, met volle borst. Dit te weten is al geweldig. Dat kan je al met vreugde vullen. Beseffen dat je in Gods ogen Zijn kind bent en altijd zal zijn. Dat er nim- mer meer afstand is tussen jou en God. En in Jezus wil God ons die vreugde geven. Het is ook een gift.

Jezus zegt in Joh.15:11 “dit zeg Ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven dan zal je vreugde volkomen zijn”. Hieruit blijkt dus ook dat die gegeven vreugde kan
groeien. Maar hoe dan? In de tekst hiervoor staat …”Zorg dat jullie vol zijn van Mijn liefde. Als jullie doen wat Ik zeg zullen jullie vol van Mijn liefde zijn.” De gehoorzaamheid aan die Liefde geeft in onze ziel, zodat wij bruisen, bor- dus vreugde. Een vreugde die relen en groeien ondanks het don- meer dan blijdschap is. Een vreugde die diep van binnen zit, die niemand, geen omstandigheden, van je kan afpakken.
De vreugde van de Heer geeft jou kracht. En kracht hadden de Israëlieten wel nodig. Kracht om het land te bebouwen, kracht om Jeruzalem te herbouwen en kracht om de tempel te bouwen. En dit alles om te laten zien dat God van mensen houdt, dat Hij genadig en trouw is.

Zo is het ook met ons. Wij hebben vreugde en kracht nodig om te blijven staan in dit leven zodat het ons voedt en we uit kunnen delen. En ook wij hebben Gods vreugde en kracht no- dig om een tempel, onze gemeente te bouwen. Niet met ste- nen, maar met liefde vreugde en kracht.

En met die tempel wordt ook ons eigen leven bedoeld, want niets is zo aanstekelijk dan een krachtig Christen die vol is van de vreugde van God. Zodat mensen kunnen zien dat God van mensen houdt, dat Hij genadig en trouw is.

Trea Otten

Plaats hier uw reactie

Print your tickets